WeLcome to byaimina.blogspot.my ,do smiling & thanks for visiting here

Friday 27 July 2018

Pengalaman temuduga YPK bagi jawatan Pegawai Psikologi

Assalamualaikum 😊

Okey, Alhamdulillah dah selesai temuduga YPKT hari Ahad lepas utk jawatan Pegawai Psikologi S41. Seriously, nervous betul nak pergi temuduga kali ni sebab pertama kali diberi peluang ditemuduga bawah kerajaan negeri bagi jawatan Kaunselor. Seminggu dari tarikh temuduga dah dapat panggilan, so memang study siang malam lah. hehehe beriyeeeee i study semua teori, sesi dan segala jenis fail masa praktikal dahulu kala. hehehe tapiii xda pun tanya semua tu ...hihi so ni antara pengalaman yg saya ingin kongsikan :)

Saya antara individu yg paling awal sampai kat situ, temuduga mula jam 9 pagi tapi saya dah sampai jam 8.15 pagi, yelah x nak kelam kabut dan prefer untuk datang awal. So, mulakan senyuman dgn lebar walaupun dalam hati ni nervous .hehe so Puan yg bertugas minta duduk dulu dan x lama kemudian dye minta cek kehadiran dan tandatangan. Saya dimaklumkan saya peserta no. 10 dan temuduga adalah ikut giliran, so yeah saya menunggu dengan tenang. Sementara tu, saya perasan kat kehadiran tu ada senior dan junior dari universiti saya. Happy betul sebab dah lama x jumpa dorang, at least ada jugak kenalan kan :D

Okey, tiba je giliran, saya baca doa apa yang patut, ketuk pintu dan say good morning. Permulaan ni korang just speak in english, kalo penemuduga cakap dalam BM baru korang jawab dlm BM :)

Antara soalan yang penemuduga tanya:

1- INTRODUCE YOURSELF

2-TELL ME MORE ABOUT YOUR FAMILY

3- TELL ME ABOUT AN ARTICLE THAT YOU'VE READ (masa dok menunggu kat luar, dorang ada bagi beberapa jenis artikel utk dibaca)

3- RELATE AN ARTICLE THAT YOU'VE READ WITH COUNSELLING

4- APA KEISTIMEWAAN AWAK? (masa ni dah sembang dlm BM dah. hehehehe )

5- DUN MANA, SIAPA ADUN AWAK DAN SIAPA NAMA MB KITA?

6- SIAPA PEGAWAI DAERAH AWAK?

7- BERAPA DAERAH DALAM NEGERI TERENGGANU?

Sebab ni under kerajaan negeri, so banyak2 lah membaca pasal negeri sendiri dan pengetahuan am. Based on pengalaman saya interview Yayasan Pembangunan Keluarga ni, mereka xda tanya pun pasal kaunseling .huhu tapi lebih kepada diri kita sendiri dan pengetahuan am.

Apa-apa buat lah preparation dengan baik dan dalam ms seminggu tu mmg waktu yg panjang utk kita cari info tambahan.

TQ :) Next entry Insyaallah saya kongsi doa yg boleh diamalkan utk pergi temuduga




Suka ?Jangan lupa LIKE dan COMMENT ye

0 penGomen coMeL~:

CopyRight@sEgaLa yg t'caTaT di SiNi aDaLah HaK miLik sHiMi sHinHaE