WeLcome to byaimina.blogspot.my ,do smiling & thanks for visiting here

Monday, 18 June 2012

sahabat POSESIF ! apa tuu ?

assalamualaikum :)
sahabat posesif ?apakah itu ?sebenar nya baru je sy baca tajuk ni dari buku yg dipinjam kat library..sangat sentap larr sbb rasa diri ini pernah posesif suatu ketika dahuluuu ~weee ~skrg ?insyaallah dah tak ..pengalaman mengajar erti persahabatan ! haha ^^,
so ,tanpa lengahkan ms..jom baca !

Bersahabat akrab memang menyeronokan ! namun jika perhubungan yg terjalin itu telah mula menunjukkan tanda2 negatif spt perselisihan faham secara berlebihan, kamu perlu berhati2 !
mungkin hubungan persahabatan itu mula menunjukkan tanda2 posesif!

fren forever !ahaks ^_^
APA ITU POSESIF ??
ianya adalah keinginan yg kuat utk memiliki, menguasai atau mendominasi sesuatu. Dalam konteks persahabatan, posesif bermaksud wujudnya keinginan utk memiliki sahabat yg 'khas' utk kamu.. Bagi kamu, sahabat itu tdk boleh bersahabat atau berkawan dgn org lain. Tentunya menyusahkan jika kamu terjebak dlm permasalahn ini..

PENYEBAB !

trauma : pernah ditinggalkan oleh org yg disayangi so bila org baru muncul dlm hidup dia, dia takut utk menerima kehilangan..

mentaliti : memiliki emosi x menentu dan fikir akan ditinggalkan sahabat..

pengalaman pertama : menjadi seorang yg berhati2 dan berusaha utk tidak kehilangan sahabat pertamanya itu !

SAHABAT POSESIF AKAN MELAKUKAN INI :

1) ingin tahu
2) kuat cemburu
3) mudah merajuk/tersinggung
4) merasa ditinggalkan
5) sayang keterlaluan

POSITIF SAHABATKU POSESIF !!

1) tegur sahaja : komunikasi yg baik adalah kunci kejayaan sesebuah hubungan

2) niat baik : usaha utk kekal bsahabat so ianya membuktikan bahawa kamu sgt mengambil berat dlm perhubungan itu

3) larikan diri : lakukan ini bila sahabat sudah tidak boleh berubah dan sebaiknya kamu berterus-terang tdk tahan lg dgn sikapnya

JIKA KAMU POSESIF !
setelah baca ini mungkin kamu menyedari bahawa kamu sebenarnya memiliki masalah sebegini..jangan panik ! cuba tip nisebelum kamu kehilangan sahabat !

1) mengaku sahaja akan kebenarannya
   -jgn takut atau malu..sahabat yg baik xkan meninggalkan kamu jk kamu menunjukkan inisiatif utk berubah dan sedar kelemahan kamu

2) ubah pemikiranmu!
   -kalau kamu ditinggalkan sahabat,jangan jadikan masalah besar dlm hidup kamu..

3) percaya pd sahabat
   -menyematkan rasa percaya pd sahabat..selama ini perasaan seolah2 kamu bakal kehilangan sahabat ternyata menganggu emosi kamu..lihat saja fakta yg ada...jika dia benar2 sahabat yg baik,dia pasti tdk akan meninggalkan kamu !

4) lupakan trauma
   -yg lepas biarkan begitu sahaja..jgn samakan situasi dulu dan skrg ini sama..

SAHABAT ITU SEHARUSNYA....

1 -jujur ,kalau xsuka katakan saja dan jika suka jgn ragu2 utk puji

2 -saling berhubung ! sesibuk mana pun kamu dan sahabat perlu bertanya khabar..jadikan pertemuan seminggu sekali sbg rutin..

3 -jalinkan hubungan erat dgn individu terdekat masing2..

4 -jgn simpan perasaan sakit hati sebaliknya jadilah individu pemaaf dan memahami

5 -menjadi pendengar yg baik walaupun xmampu selesaikan masalah dia
nota kaki : sila sentap jika kamu yg posesif ..huhu ,utk kebaikan diri masing2 jugak ,ni larr masa utk perbaiki diri ..sy pun penah alami nya tp perkara tu mematangkan kita ..trauma ?masih ada..cuba alihkan perhatian kat menda lain ..sebab ?mungkin sahabat sy tu adalah pengalaman pertama sy ..skrg ?insyaallah ,dah x lagi macam tu..i mean over all ,ciri2 lain mmg xda dah ..syg tu tetap ada ..lgpun sy ada sahabat2 sy selalu support sy ! seperti yg dikatakan ,sy percaya SAHABAT YG BAIK XKAN MENINGGALKAN SY ~terima kasih sahabat2 ku yg selalu ada di saat ku perlu alihkan perhatian ..afifah ~khairunisa ~bashirah ~zahirah ~kak amiey ~

p/s : sahabat utk selamanya ,dear BFF ~sahabat bukan buih sabun dipegang pecah tapi umpama bulan, bintang dan matahari yg sentiasa menemanimu biarpun siang berganti malam :) syg kamu ..senyum sokmo !sahabat hingga ke syurga ,insyaallah aamiin (0_o)

Suka ?Jangan lupa LIKE dan COMMENT ye

4 penGomen coMeL~:

Sandra said...

sweet kucing tu :) kehkeh
btw, nice entry .

sHiMi sHinHae~ said...

hehe ,mekaseh :D

CikMunBlogger said...

serious baru tahu and best giala entry . kena kat batang hdung sendiri . adess ! hehe XD

www.munviolettaxious.com

sHiMi sHinHae~ said...

haha ,samalah kita ..sentap btol baca menda ni ..yg penting kte alert da ngan menda ni :)

CopyRight@sEgaLa yg t'caTaT di SiNi aDaLah HaK miLik sHiMi sHinHaE