WeLcome to byaimina.blogspot.my ,do smiling & thanks for visiting here

Tuesday 8 May 2012

~maNFaat sTRess uTk oRang b'iMan~







Allah b'firman : 'sesungguhnya manusia dijadikan b'tabiat resah gelisah. Apabila ditimpa kesusahan dia berasa keluh kesah. Dan apabila m'dapat kesenangan dia sangat bakhil' (Surah al-Ma'rij :19-21)

hmm ..just now i've read Solusi ,so ..terasa nak share dgn readers sekalian ..siapa yg x pernah stress kan ?even me ,nak merangkak2 sebab t'tekan dgn dugaan (ohh pelisss ;p ) ..but u know guys ,stress bukan utk dihapus, tetapi utk diurus ..

tanda kesempurnaan manusia ialah apabila dia tdk sempurna dan stress antara bukti manusia tdk sempurna ..by the way ,stress pom ada manfaat nya okeyy ..cabaran kita ialah bagaimana utk m'dapat manfaat drp stress dan menolak mudaratnya drp hati kita ?

Allah b'firman : 'sesungguhnya b'jayalah mereka yg membersihkan jiwanya. dan rugilah mereka yg mengotorinya' (Surah al-Shams 91 : 9-10)

antara manfaat stress ~

-stress akibat takut gagal, menyebabkan kita bangun berusaha dgn lebih gigih

-stress akibat hubungan kita yg tdk mesra dgn ibu bapa ,menyebabkan kita b'tindak meminta maaf ,b'terus-terang dan melakukan tindakan2 positf bagi membetulkan keadaan

-stress krn jahil akan m'dorong seseorang itu bangun menimba ilmu

-stress krn merasakan diri b'dosa akan m'dorong org yg masih ada sekelumit iman dlm hati b'istighfar, b'taubat dgn sungguh2 dan b'azam tdk akan mengulangi dosa silam

-stress krn merasakan diri tiada pencapaian akan memotivasikan diri b'usaha meraih kejayaan dlm hidup

-stress krn melibatkan perbuatan mungkar b'leluasa akan menyebabkan jiwa m'berontak ingin melaksanakan amar makruf nahi mungkar

-stress krn didiagnosis ada risiko kesihatan akan menyebabkan si pesakit berusaha m'jaga pemakanan dan melakukan pelbagai usaha utk menyembuhkan


Dengan iman kita yakin ujian dan cabaran itu datang drp Allah. Iman menimbulkan rasa baik sangka, rasa pengharapan dan keyakinan kpd pembelaan Allah.

Sabar dan syukur itulah hiburan sejati kpd org yg b'iman. Iman akan m'hilangkan rasa bimbang ,takut ,sedih dan kecewa dgn hal2 dunia. Begitu juga dgn solat. Ia adalah suatu kerehatan di jiwa.

la tahzan :)





Suka ?Jangan lupa LIKE dan COMMENT ye

2 penGomen coMeL~:

Unknown said...

banyakkan bersabar dan bersyukur
baru rasa nikmat orang beriman
amal blogwalk here

belog ni, amal tengok tak ade HEARTBEAT
HEARTBEAT tu macam nuffnang, boleh dapat duit even dengan blog
meyh tengok tuto yang amal buat
http://sayacikamal.blogspot.com/2012/05/cara-daftar-heartbeat.html

sHiMi sHinHae~ said...

ya ,btol tu :)
okeyy ^_^ thanks !

CopyRight@sEgaLa yg t'caTaT di SiNi aDaLah HaK miLik sHiMi sHinHaE