WeLcome to byaimina.blogspot.my ,do smiling & thanks for visiting here

Saturday, 27 October 2012

| Mudah Terasa ?err ......

assalamualaikum ..
ms tengah stalk2 group FB ,ada TERbaca menda ni ..dye kasi sekali dgn penjelasan nye ..ce baca :)

✿~ Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati ~✿

~> I’m so confused <~ (=.=)'
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa ??
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur (>,<)'
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...(n_n)'
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili . hee (",)'

♥~ So, the conclusion is...Jangan mudah terasa hati...
♥~ Maknanya kita tak redha dengan Allah...
♥~ Nanti Allah pun tak redha dengan kita...Na’uzubillah...

~♥> "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

Astaghfirullah al-azim...
p/s : ohhh amat sentap ...ehh ,baru baca dah sentap lagi ..hehe ,cmana x sentap dgn ayat di atas sbb sy mmg yg mudah terasa hati kalau orang kritik sy ..apatah lg hina2 ni kan >_< hmmmm ,kena muhasabah diri sokmo ni ..kalau ada apa2 yg buat kita TERsentap ,always positif & fikir ni ujian Allah sbb nak kita di tegur ..tanpa sedar kita dah buat dosa ..isskk T_T harap2 kalau ada org nak tegur sy ,tegurlah scara BERhikmah yeee ..sentap kejap jeee ,pastu SENYUM semulaaa ..hehe ,ya ALLAH ,tabahkanlah hati hamba-Mu ini ..sentiasakanlah kuatkan daku ,aamiin ^______^


Suka ?Jangan lupa LIKE dan COMMENT ye

6 penGomen coMeL~:

❤ Si Budak Vanilla ❤ said...

entri kita sama la. . :)

Khalilah MNor said...

Pening jugak mula-mula baca... :) sebenarnya normallah bila hati itu terasa. Kita manusia ada kelemahan... kekadang sensitf itu dtg... Dlm kes ni tak sepatutnya timbulkan soal besar tak besar dosa sebab terasa hati. Agak meragukan. Besar atau tidak dosanya dlm hal sebegini, Allah je yang tau... :)

Cahaya gembira said...

Allah ,alhamdulillah.. nasib baik terbuka entry hang mina..
hidayah ALLAH ..
sejak di U nie.. bukan setakat banyak kali ler, p rase setiap hari je ad rase nk berkecil hati ngn saem... :(
..
muhasabah>>> berubah>>> istiqomah..

*syukron khatir sahabat cayam <3

sHiMi sHinHae~ said...

@❤ Si Budak Vanilla ❤ eh eh ,ye ke ..kbtulan plak :D

sHiMi sHinHae~ said...

@Khalilah MNor ha aa ..manusia kan ,,terasa aty ni mudah sgt ..lbh2 lg pompan ..tp ,muhasabah lah diri kita ni sokmoo ..hmm ,,Allah Maha Mengetahui :')

sHiMi sHinHae~ said...

@Cahaya gembira huhu afwan sygs ..biasalah ,dah bila msuk u ,jupe ngan rmai org ..xpun ,,sbb kwan2 lama dok jao ..mula lah kte terasa aty even menda kecik ..iskkk ,,moga kte kuat sokmo ye :')

CopyRight@sEgaLa yg t'caTaT di SiNi aDaLah HaK miLik sHiMi sHinHaE