WeLcome to byaimina.blogspot.my ,do smiling & thanks for visiting here

Wednesday, 4 April 2012

aNDa kiDaL a.k.a Left-HanDeD??

Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan.

10 peratus dari 6.7 billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ). Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan.

Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.

Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, logik, matematik dan sains.

Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.

Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

tomey tulisan macik ni ~wee ^_^


Kelebihan Orang Kidal

Tulisan Arab:
· Menulis dalam tulisan jawi/arab lebih senang berbanding tulisan biasa.
 (hmm,tp tulisan arab saya tetap comot ,sobss ^_^ )

Kreativiti:
 · Individu kidal menggunakan otak sebelah kanan yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.
 (ye ep?tp bab muzik ngan emosi ni serahkan kpd saya !mmg pro larr sangat =.= )

Kamera :
 · Bentuk kamera SLR yang memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan individu kidal. Tangan kidal/kiri akan digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat kamera tersebut. Oleh itu, mereka lebih cepat mengubah fokus kamera dan kamera dapat disokong dengan mudah.
 (xda kamera2 gini ni, sobss ~nak derma ?call sy ep ^_^ )

Adaptability:
 · Because their world is dominated by right-handed products, lefties are much more easily adaptable to right-handed tools and utensils than righties are to left-handed products. This can be helpful if a lefty breaks his dominant arm and is temporarily unable to use it.”

Peperangan :
 · Sewaktu peperangan zaman lampau,apabila dua individu bertemu,mereka akan saling memegang tangan kanan antara satu sama lain. Ini akan menunjukkan mereka tidak membawa senjata. Individu kidal sahaja yang dapat mengambil kesempatan memegang pedang di belakangnya.

Kekurangan Orang Kidal

Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.

Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.
 (bab tikus2 & peralatan dapur tu ,dun werry cuz tgn kanan saya dah tbiasa b'fungsi utk itu ^_^ )

Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.
 (yg ni memang menyeksakan !!sabar je larrr ~~sobs )


yaa ,im right okeyy ^_^



Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:
 * Pengurusan
 * Kesihatan
 * Pendidikan
 * Kerjarumah/surirumah (peace !!lalala )
 * Pelajar

Tokoh-Tokoh Yang Kidal:
 v Aristotle (Ahli falsafah)
 v Mahatma Gandhi (tokoh keamanan),
 v Isaac Newton (saintis)
 v Albert Einstein (saintis)
 v Henry Ford Jr., (automobil)
 Kirin Selama Perak (pelajar cemerlang)

saya left-handed !so ? ^_^


Suka ?Jangan lupa LIKE dan COMMENT ye

4 penGomen coMeL~:

Inz Indah said...

adik aku kidal..time aku kecik2 dulu aku set dlm pale org kidal.org genius..sebab 2 layan adik aku 2 baik2 je dulu..haha

sHiMi aLyNa^^, said...

haha ,set mind molep mu..adk mu hok kisas tu ke?eh eh ~~ke imtiaz??hehe

Cahaya gembira said...

hehe..syo xkidal..sbb tu xgeniu erk??..hahaha..

Inz Indah said...

haha ain pun xkidal.mina 2 kidal..genius or..

CopyRight@sEgaLa yg t'caTaT di SiNi aDaLah HaK miLik sHiMi sHinHaE